Monday, September 19, 2011

dugaan

ini cuma flashback

sepanjang 4 bulan cuti-cuti-universiti kali ni, banyak bende jadi dalam kehidupan famili aku
daripada majlis pertunangan kakak aku kepada majlis pertunangan kazen aku (seminggu lepas kak ana bertunang) kepada praktikal xjadi kepada profesyen perindustrian kepada hari raya.
tapi yang paling terkesan dan banyak pengaruh hidup aku ialah bila dua insan yang aku sayang jatuh sakit

mak saket

yep,mak disahkan sakit **** (xperlu la bagitau orang)..penyakit die xlah teruk sangat.
mak kene pilih weither rawatan 6 bulan ( 2x seminggu kene pegi hospital) atau operation
jadi,mak lebih pilih rawatan sebab mak xnak korbankan keje die
aku dah suruh mak benti keje and concentrate dengan rawatan je tapi mak degil
mak cakap 'kalau mak keje sape nak bagi makan adik ngan manja.korang masih lagi tanggungjawab mak'
sumpah hati aku menanges mase mak cakap gitu cume aku act tabah je depan mak.
aku ingat sakit dia biase je sebab mak nampak sihat.
tapi....
satu hari tu mak salah makan ubat , badan jadi dedar..
trus gatalgatal satu badan mak,mak menanges macam budak kecik
aku gelabah sangat.naseb baik ade kak ana mase tuh
kak ana contact adik beradik yang len soh anta mak pegi hospital
doktor cakap mak salah ubat,then xbagi mak makan ubat tuh lagi
kami jugak cuba try wat rawatan tradisional,tapi mak makin teruk sebab mak meracau2..
mak cakap bapak panggil mak..aku takut sangat mase tuh.
tapi,alhamdulillah 2 3 hari lepas tuh mak semakin sembuh
rupanya kesembuhan tu sementara je..
doktor tahan mak kat wad
doktor nak tengok ubat mane yang sesuai ngan mak
sepanjang mak ade kat hospital aku jadi macam xtentu arah.
mase ni baru rase nyesal xblaja masak
rumah pon jadi sunyi sebab xde gurau senda mak dengan akim
bukan sekali mak masuk wad,tapi dua kali
kali kedua mak masuk wad lagi berapa hari nak raya
dua hari sebelum raya baru dapat balik rumah
so,korang bayangkan macamane 'meriahnya' nak sambut raya tahun ni..
muke mak mase saket
tapi.alhamdulillah..
time raya mak beransur sembuh
semakin terserlah kesembuhan bile tengok die hepi orang datang rumah

kak mega pulak saket

kami ingat dugaan tuh dah berakhir
ruparupanya tidak
seminggu sebelum balik usm
kami dikhabarkan pulak berita kakmega saket
mulanya cume sakit perut
mungkin kerana gangguan baby dalam perut
(ye,kakak aku mengandung 3 bulan)
tapi lepas di check
rupanya dia ade apendix and kene operation segera
hanya ade 2 choices :
1.hilang nyawa dan anak kalau tak buat pembedahan segera
2.risiko keguguran kalau buat pembedahan
jadi,kakak aku buat pilihan kedua
mak suruh aku jage kakak kat hospital
yaAllah,tuhan jela yang tau perasaan aku mase tengok akak aku terbaring lemah
malah,sampai saat ni pon aku masih mengalirkan airmata
bayangkan lah
dia terpaksa tanggung seksa sakit pembedahan dan dalam masa yang sama kena
 sangat berhatihati dengan kandungan dia..
sepanjang aku jage die kat hospital sepanjang mase tula
aku rase sangat insaf sebab tengok manusiamanusia kat dalam wad tu
dalam mase yang same jugak aku jumpe sorang budak yang masuk wad sebab tertelan jarum
haha
budak tu sangat peramah dan sangat kelakar
harapharap xkan pernah pakai baju ni
kecuali time beranak.;p

katak 'adik-makan-jarum'
dialah penghibur aku sepanjang kat wad tu..umo dia baru 15tahun

know what??
aku belajar banyak bende daripada dugaan nih
1.Tuhan boleh ambek nikmat kesihatan kite bilebile mase je DIA nak.even mase kau tengah bergelak sakan.
2.dugaan ni makin merapatkan hubungan kekeluargaan kami  
3.saket ni xkire umo.tua ke mude ke.berjagajagalah~
4.belajar la masak selagi ade mase ni..
5.Hargailah nyawa kita demi orang yang kita sayang

psst : mudahmudahan Allah tingkatkan kesihatan mereka.alhmdulillah mereka sudah baikan sekarang :)

No comments:

Post a Comment