Friday, January 20, 2012

teman kembara

Assalamualaikum
 Salam Kedamaian

Salam kepenatan juga untuk temanteman yang tengah mengemas barang untuk masukkan barang dalam stor

selamat bercuti semester
selamat ber'reunion
selamat bergathering

dan ya
aku akan kembali mengembara
ke bumi johor
(Penang - Johor bukan negeri yang dekat)
perlukan masa dan duit tiket yang banyak
dan dalam perjalanan tu kite semestinya memerlukan 'teman kembara'

aku punyai teman setia yang sentiasa
temankan aku setiap kali aku mengembara
dan ianya ialah :

Beg Kembara USM dan Nonem


Beg kembara USM tu aku dapat time first year
beg tu jugak adalah simbol batch pertama pelajar apex
Tapi pakai beg tu bukan sebab bangga sangat jadi pelajar apex pon
cume beg tu sangat flexible and compartment dalam beg tu simple dan boleh muat banyak barang
boleh letak laptop,letak barang kat kocek depan, bekas air kat kiri kanan dan tempat letak kasut kat bawah beg tu.
so,dengan beg tu je dah terasa complete sangat
paling best beg tu dapat free
weee(^^,)V
Nonem pulak adelah beg pelangi yang ade anak patung somei tu
kalau agakagak bosan aku tarik telinge die, mainmain tangan and kaki die dan kadangkadang buat bantal peluk
(oke,nampak sangat macam budak kecik)
tapi, die la peneman aku selama lebih dari 7 jam perjalanan yang membosankan


Jaket dan baju sejuk/selimut mini

jaket dari incek awak dan selendang airasia dari seorang teman

Keadaan bas yang sangat sejuk mengalahkan musim dingin kat korea
memang sangat meng'annoyingkan
dan seriously, aku respek sesiapa yang mampu berlengan pendek dan berseluar pendek
yang boleh  bertahan selama mana bas tu bergerak
aku sendiri pon memerlukan jaket, selendang a.k.a selimut mini dan kadangkadang bile terlalu sejuk kain telekung pun aku keluarkan
jadi, terima kasih bagi incek yang sudi bagi 'pinjam' jaket anda
(agakagak bile tah nak pulangkan balik)
dan kawan yang sudi bagi selendang a.k.a selimut mini
dan aku sangat sayangkan selendang tu even pegi kelas pon nak bawak
(kadangkadang suhu kat kelas pon buatkan aku terasa macam aku study kat luar negara)

Telekung


Perjalanan yang panjang memaksa kita untuk berhenti solat kat R&R.
So, aku sarankan elokla bawak telekung sendiri
bukan ape, lagi selesa kalau pakai telekung sendiri
lagipon kadangkadang orang ramai kat R&R membuatkan kite tertunggutunggu turn nak pakai telekung
dan akhirnye membazirkan banyak masa dan membuat orang menunggu kita
kalau bas sanggup tunggu takpe jugak, kang kene tinggal menangis tak berlagu pulak.

Toiletries

sori,berus gig paling murah didunia.=p

Toiletries untuk aku simple je
berus gigi, ubat gigi dan pencuci muka serta towel (towel muka je pon boleh)
iyela,dah dok menganga tido dalam bas, air liur basi melekat kat pipi
mulut pun berbau, muke pun melekit
jadi, bile dah sampai destinasi tu elokla kite basuh muke dan berus gigi
selesa sikit nak berbual dengan orang lain
kalau x tersenyum simpul jela sebab taik gigi penuh di gigi
hihihi

Ubat-ubatan


actually, ubat-ubatan ni antara benda yang sangat penting nak bawak
lagi-lagi untuk orang yang banyak masalah kesihatan
mabuk,semput,pening,loya
elokla bawak balsem, panadol, ubat mabuk jalan ataupun beli asam-asam buat ilang mabuk jalan
bas takkan berhenti ikut suke kite je
kadangkadang ade jugak bas yang berhenti sekali je
itupun untuk beberapa minit je
jadi, kite kena sediakan ubat sebelum sakit
kan?

Air masak


Air masak pun penting jugak tau
kat dalam bas takde orang jual air
kadangkadang kite tido, bangun bangun je tekak kering kan
jadi, air masak sebagai bekal memang sangat penting dalam pengembaraan
terutama untuk kembara dalam jangka yang agak panjang

oke,rasanye tu je kot
selamat mengembara bagi student perantau
untuk famili
here i come bebeh

psstt : jam dan cincin juga menjadi peneman yang sangat setia, kemana saja sentiasa bersama =)

No comments:

Post a Comment