Saturday, February 25, 2012

hati yang diusik

Assalamualaikum

Dah dekat seminggu bermula sem baru
Minggu yang agak busy untuk uruskan itu-ini
tambah lagi dengan semester terakhir
lagi banyak bende kena buat
pilihan subjek kena buat betulbetul sebab ni la terakhir nak buat sehabis baik
dan dekat seminggu jugakla aku meninggalkan bumi johor
meninggalkan mak dan sikicik akim

sepanjang lebih kurang sebulan cuti
banyak bende baru yang aku belajar dari budak sekecik akim
keletah die, perangai die, ketawa die semuanya aku dah hafal
dan alhamdulillah die membesar jadi anak yang sangat menawan hati

5 bende yang buat hati aku terusik dengan perangai die

hai. saya akim :)
1. Muhamad Mustaqim bin Sulman yang aku kenal akan cepatcepat carik songkok die dan bentang sejadah kat sebelah bile mak nak sembahyang. dan die akan samasama sembahyang sambil mulut terkumatkamit macam dah pandai sangat baca doa dalam sembahyang. dan die akan ikut pergerakan dalam sembahyang and it surprising me because this 2years old kid manage to do it 90% perfectly.

2. Kebiasaannya bila mak berdoa lepas sembahyang, mak akan baca doa dengan bersungguhsungguh sambil tutup mata dan kadang menangis. dan budak kecik ni akan amek tisu dan mula lap kat muka mak sambil pujuk 'mmaaaakkk''..so adorable.. rasa nak menangis bile die buat macamtu..

lap airmata mak =')
3. Dia lebih suka makan sendiri dan ade pinggan die sendiri.tak suka orang suapkan. tapi sebelum die makan die akan angkat tangan dan mulut terkumatkamit bace doa (walaupon die masih belum pandai bace doa). dan die akan marah kalau kita tak samasama angkat tangan doa dengan die.

4. Memang dari sejak dia baby, mak rajin bukak channel astro oasis time maghrib dan zikir favret die yelah hasbi rabbi.. die akan samasama ikut rentak zikir tu bile dengar. dan bile dengar azan berkumandang die akan letak jari kat bibir sambil buat 'syyhh' dan letak tangan kat telinga. hailah,comel sangat.

hantar mak andak kat stesen bas
5. bile kite urut kaki, dia akan mule carik minyak nak letak kat kaki tu then die urutkan kaki kite. semakin kite buat muke kesian semakin banyakla minyak yang die letak. haih, bile tengok die ngurut rase macam nak gigitgigit je pipi die tu. suke buat perangai yang menawan hati.

seriously, sape je yang tak tertawan dengan sikap die macamtu. die memang sorang budak yang bijak. kadangkadang tak sangka pun die akan buat macamtu. dan haritu mak telefon, die cakap akim mencarik mak andak die. die carik aku kat bilik, carik kat dapur. ' maaakkk, andak ne??'' ahai, rase nak nanges pon ade. dengan aku yang rasa tak tenang kat USM ni (aku pon taktau kenapa tak tenang) bile dengar suara die rasa macam nak meleleh airmata.naseb baik ade kawankawan. kena cover beb. Akim, mak andak rindu kamu. ='(

buah ati mak andak dah makin besar. xlarat nak 'kukung' dah

2 comments:

  1. Dengan budak yang kita jaga sejak dari kecik mesti ada perasaan sayang 'giler' kat budak tu. Aku pun ada sorang eh, sekarang dua orang dan bakal masuk tiga orang budak kecik kat rumah. Hari tu Arep merajuk dengan adik aku sebab adik aku marah dia suka main air, dia suruh aku balik. Malam tu aku mimpi Arep. Bila dengan budak2 tu hati tenang je. Seronok layan budak2.
    v(^_^)v

    ReplyDelete
  2. betul la tu. sekarang ni aku dah macam angau. semua yang aku buat mesti teringat die. akim suke buat ini, akim suke buat itu. semuanya dia..='(

    ReplyDelete