Tuesday, November 13, 2012

Appointment as Account Assistant

Assalamualaikum

mesti korang dapat agak ape yang aku nak cerita
dengan tajuk diatas kan?
ye, akhirnya
kerja itu milik aku
alhamdulillah

but before tu
let me story to you
(sile abaikan grammar dan struktur ayat diatas)

perjalanan untuk mencarik kerja tu tak semudah yang orang sangkakan
dan ia membuat aku terfikir
walau sepandai mana pun kite, walau seaktif mana pun kita
akhirnya ia akan depends pada diri kita
macamane cara kite bersifat profesional
macamane cara kita nak tackle penemuduga
macamane cara kita nak bawak diri
it's all depends on ourself, not on our grades
(ofismate aku ade yang hanya berkelayakan tahap SPM je)

ramai orang cakap
'eh, kau duduk Johor, banyak kot kerja'
ya, memang banyak kerja
tapi kerja yang tak sesuai lebih banyak
bukan kate aku memilih
tapi kalau kerja menjual kupon
dan menabur kata-kata manis untuk orang beli
it is totally not me
TOTALLY!

kesannya sangat menusuk kalbu bile family kite sendiri
dah rase mnyampah atas kepengangguran kite
dan buat aku tekad
ape pon kerja yang aku dapat, aku akan amek no matter what!

dan one day,
Bita bagitau ade Career fair kat pasir gudang
and aku pun mengajak Tan
(Tan, aku rindu kat kau)
Jadi, kami pergi bertiga

and masa berjalan-jalan tu
ade jugak aku tinggalkan resume kat beberapa tempat
and suddenly tersinggah one booth
Account Assistant? totally out dengan economy
but still mencuba nasib
tapi dalam hati memang tak harap ape-apepon
acuh tak acuh je
but then after 3 days
there's a phone call says
' Kalau u ditawarkan untuk jawatan ni, u nak tak?'

dan tanpa berfikir panjang aku jawab
NAKKKK!!
dan akhirnya
alhamdulillah
sebulan sudah di Giant Hypermarket plentong
as an Account Assistant
masih dalam suasana membiasakan diri
dengan kerja-kerja yang luarbiasa sibuknye

dan dalam masa yang sama
masih berusaha untuk dapatkan kerja yang lebih baik 
dengan jaminan yang lebih baik
Mohon doanya ye ^^,

inilah kawasan jajahan saya ^^,
ppssstt  : dah semakin berjinak-jinak pakai handbag :P

No comments:

Post a Comment