Tuesday, May 29, 2012

dia dulu dan kini

Assalamualaikum
Salam kerahmatan
(meng'update blog sambil ditemani ujan dan angin sepoisepoi bahasa)

eerrr..errrrr
(stuck nak taip intro)
***********

oke,here we go
aku ada seorang kawan
namanya Tan Kee Hui
ye, dia seorang chinese
tapi family die ramai yang kawen campur
and makcik die pon kawen melayu
ade jugak yang kawen dengan Indian
tapi nenek dia orang Iban (if i'm not mistaken)
jadi, dia adalah Chindianban (Cina+India+Iban)
ini baru one malaysia (orang jowo bilang cap jempol!)

oke,bukan one malaysia yang aku nak cerita
aku kenal dia masuk tahun ni mungkin dah tahun ketiga
mulanya kami classmate dalam kelas english masa tahun 1 dulu
(masih ingat lagu tamil yang die bagi. dalam sepuluh cakap satu nombor~)
dan alhamdulillah sampai sekarang kami masih berkawan
dan dia memang kawan yang baik

oke,bukan itu yang aku nak cerita.haha
actually, yang aku nak ceritakan yela 
die berjaya turunkan berat badan sebanyak 24kg!
dalam masa 3 tahun.kau mampu ke?
then, aku pon mule la nak interview die
dan dia bagi tips macamane dia bole jadi kurus dan menawan seperti sekarang
(cop.menawan?hahaha)

antara tipsnye :

pemakanan
# kurangkan saiz pemakanan.ye,mulamula memang susah, tapi kena paksa jugak diri tu. diet bukan bererti tak makan langsung. Tapi kena makan ikut waktu.makan sikit tapi kerap.
# jangan lupa sarapan.kalau boleh jangan tinggalkan (kadangkadang aku pon tak terikut sebab malas nak bangun pagi.kehkehkeh)
# tengah hari makan nasik ikut keperluan, kawal nafsu tu, kurangkan nasik, pelbagaikan lauk.hindarkan ayam dan daging, gantikan dengan ikan.
# banyakkan minum air atleast 3 liter sehari (1 liter pon aku tak mampu.haha)
#elakkan makan malam. makan sebelum pukul 8malam,

senaman
# diet pasangannya senaman. tanpa senaman tak gune berdiet.senaman untuk bina muscle dan kurangkan lemak dan kalori yang membiak dalam badan tuh.
#kalau boleh selaluselalu bersenam.tak perlu nak pakai baju senam ke hape, kat bilik pon boleh bersenam
#then, ape yang aku nampak. dia amalkan senaman renang. seriously, berenang jugak merupakan salah satu cara untuk kurus.
# dia suka cycling. dulu dia ada basikal nama redwarrior (macam kenal je name ni kan?)
tapi sekarang basikalnya sudah rusak.huhu
# then, beliau mengaktifkan diri jugak dalam bidang rekreasi seperti meng'hiking kan diri dan melibatkan diri dalam kelab rekreasi USM
dan tadaaaaa..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
he did it! he did it! yeah!

and aku tanya macamana perasaan beliau sejak dah jadi kurus-hensem-lagi bergaya ni
" ye,ye i rase macam lebih aktif kalau nak dibandingkan dengan zaman doremon dulu. Yela, dulu takde siapa pon kenal i kat kelas. sampai ade classmate cakap tak pernah nampak i kat kelas, sem ni baru perasaan i. dulu mase zaman doremon rase malas nak pegi manamana.pasif je, tak yakin pon ade. tapi sekarang rase lebih gembira dan aktif. yang penting disiplin tu mesti ada "
amboi, macam testimonial pulak dah kan?
hahaha

jadi kesimpulannya,
impossible is nothing 
the one thing that matters is the effort
actually, ni pon jadi sumber semangat aku
yela, semenjak dah 'berkembang' ni
rase berat nak bawak badan sendiri
kerja pon jadi malas sangat nak buat
exercise pon hot hot chicken shit
jadi, biarlah cerita beliau pon jadi sumber motivasi untuk yang nak kurus

dear Tan,
walau macamane pon kau
kite tetap kawan
sampai bilebile tau!
^^,
oke,jangan tacing lebihlebih,

amacam? dah macam hero filem taiwan kan?hehehe

psstt : kalau aku turun 24kg jugak maknanya berat aku just 24++kg jela..ohmai~





No comments:

Post a Comment