Monday, June 25, 2012

Gadis semasa

Assalamualaikum

lately aku banyak dengar tentang kes gadis semasa
oh, kes?! macam teruk sangat je kan
ye, bagi aku teruk dan semakin parah

budakbudak sekolah menengah baru darjah 6
dah pandai nak keluar naik motor dengan pakwe
dah pandai nak bergaya
sedangkan aku dulu
kesat hingus pon masih tak reti (ni hiperbola!)

sedih bila aku tengok gadis semasa
ya,aku bahasakan gadis semasa
'ahh,rilek la.biasela! zaman dah maju dunia dah canggih'
'wadehel dengan pakaian ketinggalan zaman, rimas la pakai baju besarbesar'
'kemonlah, modern sikit boley? standard la kalau pakai pakaian macamni.'
'ahh,persetankan fikiran konservatif itu. kite ni gadis semasa'
sedih dik. sedih!!

mane perasaan malu tu?
mane kesopanan kau tu?
mane semua tu?mane?

eleh, macam kau tak pernah buat semua benda tu!
ya, aku akui. aku pernah tersilap langkah
dan sebab itu aku nak mengingatkan
jangan sampai maruah kau hilang tergadai
baru kau nak menyesal bagai
masa tu baru sesal. mak! abah! tolong aku.

aku bukan orang yang baik untuk menasihat
dan aku sedar aku tak layak untuk tegur
sebab aku manusia bukan malaikat yang sempurna
tapi aku juga wanita
dan aku jugak akan terasa bila lelaki cakap
'ahh, pompuan tu aku dah rase. kau nak? amekla'

pengalaman, pergaulan mendewasakan aku
lelakilelaki itu dik mereka hanya nakkan kepuasan
ulang! kepuasan.
dan pernah aku dengar dengan telinga aku sendiri
lelaki yang membayangkan wanita tanpa pakaian 
dan apa alasan mereka?
"alah, diorang pakai camtu pon sebab nak bagi kitorang bayang'

sedih!
sedih bila aku kenang
gadis semasa yang hanya kejarkan kilauan kaca
yang mengejar nafsu dunia

Tuhan,
Jauhi aku dari segala fitnah dunia
ciptakanlah dinding dalam diriku
agar bila aku mau melakukannya
akan terasa aku dengan siksa azabMu

Tuhan,
lindungi juga mereka
saudara sejantinaku
agar mereka sedar
yang mana kilauan kaca yang sementara
dan yang mana kilauan permata yang sebenar
Aminn

*****
Rasa nak menangis dengar lagu ni
tolong renungkan wahai wanita

 Dilema by Hijaz

Lihatlah panorama dunia
 Wanita bagaikan hilang rasa malunya
Maruah yang menjadi maharnya
Tergadai sia bagai tiada berharga

Dimanakah budinya dimanakah akhlaknya
Sungguh pilu dan Sayu mengenangkannya
Santun tiada lagi nafsu memimpin hati
Kehormatan diri tidak dipeduli

Oh wanita kembali menginsafi
Kepada asal fitrah kejadianmu
Diciptakan untuk dihormati
Sentiasa diredhai Tuhan Pencipta

kembali kepadaNya juga pada rasulNya
pasti dihadirkan taufik dan hidayahNya
Wanita...

Kembalilah ke arah kemuliaan
Contohi peribadi ummul mukminin
Rasulullah dijadikan suami
Tertawan kerana keluhuran pekerti
Bukan kerana harta bukan kerana nama
Tapi kerana budi yang disanjungi
kembalilah..

Wanita perhiasan dunia
Bagai kilau permata diantara kaca
Sayangnya makin pudar cahaya
Hingga tiada lagi beza diantaranya

sekali aku silat baru tau!


2 comments:

  1. tgk rumah org , takut-takut ade terpalit kotoran...rupa-rupanya lumpur terpalit di dinding rumah sendiri... :( harap kita boleh tempuhi semua ini ..demi parents and my sis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade 2 3 kes jugak dengar citer kawankawan..
      risaunye ade adik perempuan.
      kite risau pada diri sendiri jugak ni.
      mudah2an dijauhkan.AAminn

      Delete