Saturday, May 19, 2012

Pernikahan dini


Assalamualaikum

Lately ni memang ramai kawankawan, seniorsenior, juniojunior yang kahwin awal
ye, memang ade junior aku yang dah langkah bendul. stress betul =.=''
dan aku jugak tak terkecuali kahwin awal.
eh cop! sejak bile aku kahwin awal ni? tipu je. hehe

memang tak salah kahwin awal.
memang sangat digalakkan
benda baik buat ape dilambatlambatkan
ye dak?
kalau diberi pilihan, aku pon nak kahwin awal jugak
jeles gila tengok kawankawan yang dah steady nak kahwin
lagilagi bile kawankawan semua macam berpakat nak kahwin lepas grad

cume, ade beberapa halangan untuk aku mengatakan TIDAK untuk perkahwinan dini / kahwin muda ni

TANGGUNGJAWAB
Bersediakah aku untuk melangkah ke arah episod hidup yang lebih serius sedangkan hidup yang sekarang ni pon banyak dipermainkan. Bersedia tak aku nak jadi isteri kepada seorang suami sedangkan nak mengurus diri sendiri pon masih kelamkabut, bersediakah aku nak hadapi pahit manis alam rumahtangga sedangkan assignment yang baru seciput tu je pon dah tak tahan stress. Memang kahwin muda ni indah sebab kite bercinta dengan yang halal tanpa pikirkan maksiat tapi kahwin jugak untuk selamalamanya dan bukan selamanya kite akan bahagia dalam rumahtangga. ade jugak omabakrindunye, ade jugak putingbeliungnya. mampu ke kite nak uruskan kehidupan untuk dua orang dlam usia yang muda sedangkan untuk uruskan kehidupan yang sekarang ni pon masih tak cukup nafas. Memang. memang aku tak sedia lagi.

KELUARGA
Memang keluarga aku keluarga yang sporting, memang aku dilahirkan dari keluarga yang kebanyakannya kahwin muda. Even anak sedara aku yang sebaya pun dah ade anak (ye,aku dah jadi nenek). Tapi dalam hal ni aku masih tak kuat untuk bagitau family terutamanya mak semah (mak aku). Masih banyak hutang aku Mak Semah yang belum langsai. Macamane aku nak cakap kat mak aku nak kahwin sedangkan aku masih belum sempurna berbakti dengan beliau. Macamane aku boleh teruskan hidup berumah tangga sedangkan mak aku masih perlukan aku untuk menanggung makan minum dan perlindungan die. Ya, aku boleh berkahwin dan tanggung mak kalau suami aku dah kerja tapi kalau suami aku pun masih samasama belajar macamane aku nak tanggung mak. silapsilap mak yang tanggung kami. tak malu ke dah kawin pon masih mak yang tanggung?

KEWANGAN
Aku tau, sebagai perempuan aku tak patut letakkan harga maskahwin/hantaran yang mahal pada lelaki. dan sebab tu aku takmau bebankan pihak lelaki untuk buat majlis perkahwinan yang mahal dengan meletakkan harga hantaran yang mahal. kalau boleh, majlis perkahwinan di pihak perempuan biar aku buat dengan duit aku saje. Segala persiapan perkahwinan contohnye pelamin, kerusi, meja, baju pengantin, mekap pengantin,katering biar aku sendiri yang bayar dengan titik peluh aku. ye,perempuan memang suke berbelanja lebih untuk majlis perkahinan die sebab mungkin perkahwinannya hanya sekali seumur hidup sedangkan lelaki boleh kahwin 4 kali.. Suami aku pulak just bagi hantaran dan sediakan mas kahwin and sponsor bulan madu je (eh, nak jugak bulan madu). Sebab aku tau, suami aku perlukan banyak duit untuk mulakan hidup baru dengan aku. Sebab lepas ni die kena bayar dua kali ganda belanja harian. Bagi aku, biarlah majlis perkahwinan tak grand asalkan hidup kami lepas ni grand dan bahagia tanpa beban hutang. TAPI, untuk belanja semua tu aku kena kerja dan dengan keadaan aku sekarang ni yang masih belajar takmungkin aku akan kawin sedangkan duit belanja harian pun kadangkadang mengemis kat mak.

Aku rasa cukupla dengan 3 alasan utama ni je. Memang aku masih konservatif dengan isu kahwin muda. Tapi aku punya alasan tersendiri dan bagi aku biarlah aku stabilkan hidup aku dan biarlah bakal suami aku (walau sesiapa pun dia) stabil dengan kerjayanya dulu.suka untuk aku kongsikan katakata imam muda Asyraf : Kalau kita tak mampu lagi nak kahwin, berpuasalah. Kalau masih lagi tak mampu sibukkanlah diri angpa denga keja keja seharian.

dan kalau nak tau kenapa ramai lelaki kahwin lewat
ini jawapannya ---> mengapa-lelaki-kahwin-lambat.



Psst : Tak salah nak kahwin awal. Tapi biarlah bersedia dari segi mental dan fizikal. ^^,

1 comment:

  1. sy xbersedia lagik!!! haha..enjoy lu. Lau jdoh awal, maka awal la kn..kte as a girl, xperlu risau2:)
    -kakmizahygcomey-

    ReplyDelete