Wednesday, November 30, 2011

Agyrophobia

Assalamualaikum
hey,there

aku percaya yang tiap daripada kita ada fobia sendiri
walaupun tanpa kita sedari
dan kebanyakan orang yang sedar mereka ade fobia ialah golongan wanita
( sebab lelaki ego , xmau ngaku )


..Fobia..
ape yang korang tau pasal fobia?
Fobia ni actually suatu ketakutan yang tak rasional, 
tak waras pada sesuatu benda atau situasi
yang memaksa kita untuk mengelakkan diri daripada apa yang kita takuti

Ada 3 jenis fobia actually
i.spesifik fobia 
(ketakutan pada sesuatu objek atau situasi.cth : labahlabah, ketinggian etc)
ii.sosial fobia 
( fobia pada sesuatu yang membuat korang malu dan takut dimalukan oleh orang ramai)
iii.agoraphobia
( fobia untuk berada di tempat yang dirasakan tak selamat)

simptomsimptom fobia :
korang akan rase nafas korang naik mendadak bile ada dalam situasi tertentu,
 jantung berdegup kencang, tangan berkeringat, panik 
dan ada yang lebih teruk lagi boleh jadi macam separuh gila,

kalau nak disenaraikan
mesti korang xterlarat nak baca
tapi setiap seorang daripada kita
mesti akan ada satu fobia
cume kite sendiri je yang xprasan


dan aku ada satu fobia
yang sampai saat ni tak boleh nak dibuang
AGYROPHOBIA - fobia pada jalanraya
dan memang aku tak bergurau kalau aku cakap
aku memang sangat takut nak seberang jalan
lagilagi kalau seorangdiri.

setiap kali aku nak seberang
mesti harus ade seseorang yang boleh aku pegang
dan aku akan jalan sambil pejam mata

pada korang mungkin tu satu perbuatan yang mengadangada
tapi seriously, aku rasa teramat takut
sampai kadang aku rasa nak menangis 
sebab saat tu aku terbayangkan
kalau lah aku seberang jalan
dan saat tu ada kenderaan yang laju dan tak bermoral
langgar aku, mesti mati katak


dan aku sangat takut nak seberang
sebab aku dapat rasakan semua kenderaan tu nak langgar aku
silly kan!
tapi tu la yang aku bayangkan
sebab tu kalau aku seberang, kadangkadang aku akan pejam mata
seolah  pasrah kalau ada kenderaan yang nak langgar

bukan setakat seberang jalan saja
benda tu berlaku jugak bila aku menunggang
even aku just menunggang basikal
aku terlalu takut untuk seberang jalan yang busy 
dengan basikal
dan aku pernah accident sebab tak yakin boleh menunggang atas jalanraya

bukan aku takpernah cuba untuk atasi
tapi terlalu susah
sebab setiap kali kaki aku nak jejak kat jalanraya
mesti akan menggigil
cume kalau takda kenderaan je aku berani seberang jalan dengan tenang.
tahla,macamana la aku nak amek lesen kalau seberang pon takut.


sekarang, aku cuba untuk kurangkan fobia ni
dengan membina keyakinan dan buang semua fikiran negatif 
tentang melintas jalanraya
pada pengguna jalanraya
tolong hormati orang yang melintas
jangan sesusaksuki korang je bawak kenderaan lajulaju

psstt : pada yang insist nak tau phobia korang.meh check blog nih type of phobia



No comments:

Post a Comment