Saturday, July 21, 2012

hari yang mendebarkan : merempat part IV

Assalamualaikum
sekali lagi perjalanan hidup merempat bersama sang roomate
yeah, hari penentuan. hari penuh debaran

firstly, nak story pengenalan kisah
buat pertama kalinya naik feri pada waktu malam
pertama kalinya jugak naik feri malam dengan cik As 

entah hapehape budak dua orang ni

tadaaa.. kanakkanak rebina.
oh,baju kotakkotak, keserasian disitu


kami stay sehari awal sebab nak buat training untuk test JPJ
jadi, oleh sebab terlalu amat banyak masa yang tak patut dibazirkan
kami pun menghambek keputusan untuk meluangkan masa bergethergether
since lepas ni entah bile lagi nak hangout disebabkan hubungan jarakjauh (ayat lesbian giler!)
haha

oh, ini bukti tanda amaran kat depan pintu surau.hewhewhew

ouch, saheizy sam nak pukul kite!
watching 8jam yang suamsuam kuku~

muke orang yang tak sabo nak buka puasa
nasi putih + ayam padprik +padkapau+sotong+tomyam udang
Jadi,
sempatla jugak tengok wayang 2 kali
dan semuanya dibelanja oleh As
8jam - boleh la~
ice age 4 - best tahap maximum!!

dan....
tibala pada hari yang dinantikan
test JPJ kami
jengjengjeng
penuh debaran
semua orang aku mesej bagitau nak JPJ
mintak restu
berdebar punye pasal
sampai mulut pun taklepas dari terkumatkamit baca apa yang patut

so, pada siapa nak test JPJ tu
ni prosedur die
first, pagipagi datang check nama kat list ujian JPJ
make sure nama kita ada and make sure ade nombor giliran
dan nombor giliran aku no.17

then, dalam pukul 10 pagi gitu geng-geng JPJ mai
fuuhh, alhamdulillah semua lelaki
kawan aku ade pesan kalau JPJ perempuan dia strict sikit
oke,yang tu taktau
tapi geng JPJ ni memang macam geng KL gangster
kecut perut nak~
salah seorang geng JPJ akan bagi briefing tentang do & dont's

then, lepas briefing, diorang akan panggil beberapa orang kat kerusi persediaan
serius macam nak terkencing duduk kat situ
macam tunggu masa hukuman gantung
(see, hiperbola kan nervous aku ni!)
nombor bertuah buat sitangan gemuk
oke,untuk bersiap sedia untuk ujian bahagian 1 & 2
bahagian 1 -bukit
bahagian 2 -parking & three pointer
terus terang untuk bahagian ni aku tak nervous sangat
sangat steady alhamdulillah
walaupun orang cakap tang bukit tu yang crucial sikit
tapi dengan kesemengatan wajawirapesonakancil
alhamdulillah pass
lepas pas je terus mesej mak bagitau

menunggu untuk ujian bahagian 3 pulak
bahagian 3 -road test
haaa, kalau yang tadi terasa macam nak kencing
yang ni pulak rase macam nak terberanak
aduhh, lagilagi bila tengok kereta tu dipandu balik JPJ
kalau kereta tu dipandu balik JPJ tu maknenye memang tak pass la tu
untuk road test ni aku gelabah sikit (actually gelabah banyak)
sebab dengan background aku yang memang agyrophobia (takut jalanraya)
tapi aku taktau mana datang kekuatan keyakinan aku tu
mungkin berkat kekuatan doa mak kot
terharu bila mak cakap
"sambil mak kerja mak tak lepas doa untuk adik"
thanks mak, sayang mak thiisssss much~

actually, kelemahan aku bila nak masuk simpang tak retireti nak slow
madah nak laju aje
oke, kalini memang dah setkan kat minda
"bila masuk simpang jangan laju eh bila masuk simpang jangan laju eh"
sampai otak aku pun dah penat dan bosan dengan monolog dalaman tu

jadi tibalah giliran aku
mulamula masuk je dah gelabah
ade ke patut pakai tali pinggang baru betulkan seat?
oke,cuba bayangkan betapa payahnye aku nak setkan seat
dan betapa bengangnya dengan pakcik JPJ yang berwajah serius
(mungkin gelak dalam hati kot.haha)

oke,then keluar simpang steady je
tibetibe rase tak selesa dengan seat
berhenti kejap kat simpang dan cakap kat encik JPJ
"cik, jap eh.saya nak laraskan seat kejap"
aku rase encik JPJ tu menahan jela dengan aku

tang nak naik bukit pulak
punyela lame nak apply teknik bukit
sampai encik JPJ cakap
''ni berapa lama nak bagi orang belakang tunggu ni"
dan aku membalas balik
"mahap.mahap"

then segalagalanya jadi smooth 
nampak simpang je cakap dalam hati 
"oke,slow oke slow oke slow"
tapi tibatiba nak masuk simpang nak ke tempat sekolah memandu
tersalah tekan bawah
nak masukkan brek pegi tekan minyak
kelamkabut encik JPJ tekan brek
dalam hati cakap
"mati aku mati aku.failed suda failed suda"

so,aku pon dengan sedihnya bawak kereta masuk
bila berhenti encik JPJ hanya gelengkan kepala dan suruh aku sign kertas ujian tu
aku pon pasrah terima dan aku pasti aku failed
terus frust takmau tengok kertas tu dah
bila duduk As tanya
hang lulus ka?failed ka?
sebab dia tengok reaksi muka aku macam tenuk sangatsangat
aku pon cakap
"entahla, kau tengokla sendiri"
then bile die bukak
"Fida, hang lulus!!!tahniah!!"
seriously, aku rase macam dah terberanak kat situ
nasib baik tak terkentut
yeke?yaAllah..tak jadi nak frust dah
hahaha
proses menukar-i-nye-pon lesen L kepada lesen P

tapi, ade jugak cerita yang kurang best
kehepian aku tu aku takleh nak tunjuk sangat
sebab as tak pass tang bukit
even die cemerlang kat bahagian 3
tapi die kena buat retest bukit sebab if bukit tak lulus
bahagian 2 pun tak boleh buat
jadi,die kena mai Penang balik untuk retest
maaf As, kali ni aku tak boleh nak join
sebab aku pun dah muak dengan kemerempatan kite ni
takpe, atleast kau ade tempat berteduh
kakak kau kan ade kat penang
aku ni memang nak kena balik dah
takde siapa boleh tengokkan aku kat penang tu
ahai, ayat tacing macing~

alhamdulillah,berakhir semuanya
boleh balik dengan tenang dah
dan officially that day was the last day we were being together
lepas ni masingmasing buat hal sendiri
mungkin jumpa time nak konvo aje
takpe As, kau nak kawin nanti panggil aku jadi pengapit eh
hehehe

menunggu bas, sayu je muke die.huhu

frust punye pasal.sampai nekad pakai inai even kat dalam bas pun

goodbye my little heaven Penang

inilah saat terakhirku melihat kamu jatuh airmataku
wuuu, sedih gila!

khas untuk As :

all this madness
all this pain
all this suck
will be repaid by success
and believe me
it will remains in our memory together
and will be told to our future generation
that we have to be hurt to success

thanx for being there when i need the most shoulder to cry on
hanya aku dan kau je tau macamane sedihnya keadaan kite
macamane peritnye susah kite
walaupun dibibir kite sentiasa terukir senyuman manis
dan aku sayangkan kau sangatsangat macam adik beradik aku sendiri
ikhlas dari hati suci aku
(haha, muntah darah tak kau bace?)

psstt : mak, nak balik JOHOR. homesick tahap gaban!

No comments:

Post a Comment