Thursday, January 27, 2011

tRAnsF0rmaSi

..hoMe sWeeT hOmE..
xkisahla rumah kite santek ke buruk ke
kite tetap akan panggil home sweet home
sebab tulah orang kata rumahku syurgaku
cakap pasal rumah,,
ade sesuatu yang aku nak kongsi dengan kalian-kalian semua.cerita tentang transformasi rumah aku.
Termasuk rumah yang sekarang ni aku dah berpindah sebanyak 4x.nipon bukan rumah aku, rumah abang aku..hehe rumah aku?? insyaAllah,dah keje t aku bli satu.aku xharapkan yang mewah aku cume harapkan tempat yang selesa yang dapat aku duduk bersame mak dan adik beradik aku.

RUMAH DITENGAH HUTAN
huuu,seram kan??ok,mase aku mule2 dilahirkan rumah yang aku duduk ialah rumah ditengah hutan..actually xde la tengah sangat pon..perkampungan ditengah hutan kot..kiri kanan tetap ade jiran..cume,jarak antara satu rumah ngan rumah yang len sangat jauh..seyesly,aku memang xdapat nak bayangkan macamane sebab mase tuh aku baby lagi ye..hoho..dan mrs.papa crite hal ular masuk rumah dah jadi hal biase..pernah ular tuh duduk steady jek dekat ngn aku [mase tuh aku baby so aku ingtkan dia kawan aku.LOL].mase tuh xpayah susah2 beli sayur sebab berlambak okeyh sayur kat utan tuh..tempat cucuk tanam pon luas..tapi xlame lepas aku diberanakkan bapak terus ngajak pindah sebab untuk menjamin masa depan anak2 beliau la kot.tempat tuh pon sekarang dah didirikan tangki air.

gini la agknye rupenye rumah aku dulu

RUMAH DIPERKAMPUNGAN BUGIS,KG SRI PURNAMA
kali ni nasib kitorang sedikit baik,sebab duduk kat rumah yang lebih selesa.sebuah perkampungan.tapi kebanyakannya orang bugis,so,aku ade la jugak belajar sikit-sikit bahasa bugis..ngandreko,jokka2,puang..haa,tulah antaranye..tapi,still bekalan api sangat terhad..paling mewah pon just dapat bertahan ngn lampu yang guna generator tuh..tapi bile minyak die habes terpakse la kitorang guna lampu minyak tanah.kalo minyak tanah pon dah kehabisan minyak terpaksela kitorang bergelap dengan cahaya pelita dan paling cikai cahaya lilin..nampak x betapa daif nya kami mase tuh..mungkin tulah salah satu sebabnye aku bersemangat dan berjaya dengan cemerlang dalam penilaian tahap satu yang menjayakan aku melompat dari darjah 3 ke darjah 5..niat aku,aku nak jimatkan duit yang mak dan bapak aku laburkan untuk aku ke sekolah..so,jimatla yuran sekolah aku selama satu tahun..:')..

oh,ye..dalam rumah tuh bukan stakat keluarga aku je tapi ade lagi satu keluarga lagi.maknanya rumah tuh diduduki 2 buah keluarga..keluarga lagi satu tuh sedara kami jugak..dan anak2 dorang la besfren aku mase kecik..jokjok,kaknisa,kakroro..dorangla kawan sepermainan aku..ktorang slalu men congkak tanah [tanah tuh dikorek dan dijadikan seperti sebuah congkak],men guli,men power rangers,men pondok2..

ingat lagi,kitorang slalu main kat pokok besar depan uma kitorang..then,1 hari tuh aku toreh pokok tuh then aku tgk die keluarkan cecair merah..muke aku terus pucat..walauweh,ni darah hantu ke??[padahal,sebenarnya getah pokok tuh memang warna merah..damn!!!]
banyak lagi kenangan kat rumah tuh..salah satunye kitorang akan tengok video ramai2 kat rumah sebelah sebab mase tuh dorang je yang paling kaye sebab rumah dorang je yang ade video dan tv yang besar..budak2 satu kampung datang uma tuh semata-mata nak tgk kuch kuch hotak hang hota hai..waiyoh,jakunnye aku mase tuh kan..then,akhir tahun darjah 3 aku berpindah plak kat kampung tok siak--> rumah setinggan
serabut itu mengeratkan

RUMAH SETINGGAN,KG TOK SIAK
Hidup semakin selesa disini..sebab rumah kitorang dah ade kemudahan api dan air..boleh dikatekan hidup kitorang senang la walaupon hanyalah sederhana..tapi kire ok la..ade kereta [toyota corolla] , ade rumah yang selesa which mean hanya kelurga nukleus kitorang shj..jiran pon sangat baik hati..n u know wat..rumah aku separuh didarat dan separuh diair..dan belakang uma kitorang adelah sebuah kapal kecik yang terdampar dan mak aku wat tempat jemur kain..kitorang pon akan melepak disitu setiap petang utk menghirup udara segar dan bermain2..dan kali ni penduduk tempat aku ramai orang boyan [keturunan aku]..kat sini jugak aku mengenal cinta monyet..haha!!bangang tol mase tuh.ramai pulak yang minat kat aku..[blushing :'')]..manis sungguh kenangan dating sebelah reban ayam tuh..pegi surau semata-mata sebab beliau jugak selalu pegi surau [tp niat still nk semayang jemaah ok]..hahah..

tapi,kat cni jugaklah kenangan itam menghantui keluarga kitorang..rumah ditimpa banjir [yang tuh xpala],my soulman accident sampai doktor kata kakinye terpaksa dipotong[kalo bapak xlarang,kudungla kaki beliau sekarang]..dan untuk pembedahan tuh memerlukan duit yang banyak..dan disini jugak la bapak meninggalkan mak dan kami terkontang kanting [smoga rohnya dicucuri rahmat-alfateha]..orang yang paling banyak terbeban ialah mak..datz y i love u more than anyone in this world mak..[:')]..sampai suatu ketika rumah setinggan kami nak dirobohkan atas alasan untuk mendirikan rumah len kat situ..jadi,mak jugak la yang terkontang-kanting mencarik rumah sewa..dan mase tuh abang semakin pulih..

hanya gambar hiasan


RUMAH SEWA,KG MAJIDEE BARU
haaa,,rumah yang ni memang aku suke..rekaan die sangat cantik..rumah ni besar..mak aku deal memang baik punyela..rm400/bulan termasuk api+air..ok wat..cukupla utk kitorang berlime..aku sangat jatuh cinta dengan design uma nu..uma kampung yang ade tangga berlatardepankan pokok rambutan dimane tiap kali musim rambutan ia akan tumbuh dengan gembiranya..dan setiap ptg aku dan adikku bleh bermain badminton dengan bersaksikan pakcik tepung gomak yang selalu berkain batik [sungguh lawak pakcik nasir itu,ske pakai kain batik bini die]tapi,oleh kerana aku duduk asrama aku xdapat nak selalu merasai bestnye hidup kat uma tuh..
kat uma ni jugak la aku dapat pengalaman jadik ckgu tuisyen utk anak jiran sblh uma aku tuh..hasilnye,beliau hadiahkan aku kain pasang sebab aku xmau trime duit dari die..

tapi,satu jek yang aku xsuke dari rumah ni..aku xsuke pakcik kamal si tukang sewa..ade hati nak usha mak aku..blah la!!!tp kekadang aku kesian gak tgk die..time malam raye die penah bercerita ngan aku yang die nampk kitorang cam ank die sndri lalu memberikan kitorang duit raye [yes3!!].kegembiraan disebalik kesayuan...jht tol aku nih..tapi tulah,,menyampah nye aku dengan perangai die sebab die cube nak mengorat mak aku..err,,bukan aku xterime kenyataan yang mak aku janda tapi aku rase die xlayak utk jadi pengganti bapak aku..terlalu xlayak!!sebab ape??xperlu korang tau..lalu,abg aku berkeras nak beli rumah utk kitorg..yela,utk mase dpn kitorang gak..smpai bile nk dok uma sewa kn..so,dapatla aku rumah pangsa di ehsan jaya..

camni la lebih kurang rumahnye
RUMAH PANGSA EHSAN JAYA
InsyaAllah,ni rumah terakhir setakat ni yang kitorang duduk..alhamdulillah,abang aku dikurniakan rezeki utk beli sebuah rumah flat 5tingkat [kitorang dok tingkat 4 dan flat nih xde lif]..walaupun kecik dan kedudukan yang jauh dari bustop tapi cukupla utk kami duduk kat sini..rumah ni jugak kitorang duduk bersama kakak ipar kitorang dan mak jugak xberape sunyi dah sebab ade cucu yang menemani utk kawan gado dan kawan peneman..hidup kitorang pon semakin selesa..kitorang sudah ade motor honda,kereta wira abg aku dan kereta naza kakak aku [toyota corolla suda dijual],astro,bioaura [air penapis..wakaka]..setakat ni aku selesa duduk kat rumah ni..ye,walaupon aku xade kawan langsung kat flet ni ye..xde yang sebaya ngan aku..sume baya adik aku..haish!!tapi,mak pon suda semakin aktip dengan society nye..hohoho...tapi,mungkin mak aku sunyi kot..yela,sbb si specky ana tuh dok pontian sbb keje sane,aku pulak kat penang nih,adik aku plak dok ostel,abg slalu jek keje..so,si akim yang manje tu jela peneman setia nenek die yang pon manje..huhu..masalahnye aku slalu susah nak kuar sebab terlalu jauh nak ke bustop..terpakse nek moto..tupon kadang2 moto abg aku bawak kuar..so,in the end dok uma tgk astro ceria..[=,='']

aku rase uma sebenar aku lagi lawa..:)
pssst :  my own home with my own gaji??huhu..later i'll make another entry 'bout it..my dream house..i wish i can get it before i die!!

No comments:

Post a Comment