Thursday, December 15, 2011

zaman comot

cherite zaman kecomotan aku dulu
CARTOON

sape je yang tak membesar dengan kartun kan?
 takkan kecikkecik nak terus tengok cerita Malaysia Hari Ini kot kan? cerita faveret time aku kecik dulu..
Firstfirst skali, TELETUBIES,
time dorang perkenalkan diri, mule nak ngikut..
Aku paling suke ikut cara Pooh cakap sebab die paling kecik dan sore die paling comel.
sampai sekarang ni pon aku dok imagine die sebut 'Pooo pastu jogetjoget tunjuk perut masingmasing, 
yang paling best sunshine die baby yang ciomel ,baby tu pon dah beso dah skarang ni kot.hahah.

Teletubies says eh-oh

then,cerita Dragon Ball yang takpernah nak abes
setiap sabtu kat tv2 dok menganga tengok Dragonball
abang ipar aku orang paling obses nengok even mase tu die dah dapat anak 1

eh,x lupe jugak cerite Doraemon,Oggy and the cokcroach, pinky and the brain, Tom & Jerry, Totally Spies (ni yang paling baru la antara sume citer kartun)

mase tu takde UPIN & IPIN lagi,apetah boboiboy.yang ade cume keluangman, mama Yokies, Along, Usop Sontorian, Anak - anak Sidek ( bulu tangkis pon bole cakap.ko ade?)

MAIN PONDOK PONDOK

Haa,ni memang style budakbudak la kan.
main kawinkawin kalao laki xemsem aku xmau jadi pengantin
(mungkin sebab tu aku takpernah jadi pengantin).
Nak jadi pengantin kena pakai cantek cket.mule la kain tudung mak aku jadi mangsa knon knon buat jadi veil. 
Time nak beranak pandai pulak bubuh anak patung kat perut, pastu duduk baring macam orang betul betul nak deliver. eh, dulu aku percaya yang baby keluar dari perut dan bukan dari rahim.haha.damn!
 tak lupe jugak main cikgucikgu. citacita aku dulu nak jadi cikgu, 
mungkin kalau jadi cikgu, aku akan jadi cikgu yang garang.

 eh, ade lagi tambahan.
 aku suka main dengan rambut orang, 
biasenye aku akan amek spray burung bapak aku (bapak aku bela burung, bapak kau ade?) 
then spray kat rambut dan akan style kan rmbut tu buat macam alaala salon,dan sampai sekarang hobi tu seakan xleh hilang even takdelah gune spray burung lagi
cume, stakat ni ade dah 2 3 orang jadi mangsa guntingan rambut cendawan aku
kahkahkah
btw, nice gak owh~

ahaks, tengteng kapaltebang

OUTDOOR ACTIVITIES

aku ni membesar kat kampung
jadi, kebanyakan outdoor activities time zaman comot dulu sangat comot dan ganaz
kalau setakat main lobang tikus, main tengteng dan main getah tak challenging lagi
cop, dulu aku suke men lobang tikus, tapi semenjak ade yang tesepak kepalahutak aku
dan sempat bodoh seminggu, mak aku trus bagi warning
sampai sekarang fobia nak main lubang tikus dah.
oke,sambung lagi
dulu, selalunya aku and the geng
akan main power rangers. dan aku takkan pernah sesekali cop power rangers pink
nyata, dari kecik lagi aku memang taksuke kaler pink
(sekarang boleh trime sikitsikit)
kami akan main lawanlawan dengan orang jahat, keluar la segala 'abukit' yang ade
selain tu, kitorang main polis sentri
wantujaga, polis mati pencurik jaga.haha

ade lagi,
cara kitorang main congkak pon berbeza
kitorang akan korek tanah buat lubang congkak
and then kutip batubatu kerikil buat jadi buah congkak
then, balik rumah dengan kuku yang penuh ngan tanah
(apelagi, kena hambat la dengan mak)

carik cacing
tupon hobi aku dulu
suke ngikut abang aku carik cacing
bile dapat pegang cacing, trase puas ati ya amat

kejar ayam sampai pitam
pon keje aku jugak
amek ayam jadi anak angkat
(trase bangang plak bile ngingat balik)
dan sebab kerana carik ayam yang ilang tula
jari kaki aku cacat sebab terkena kaca
tupon still wat muke steady even darah banyak keluar
bile kena marah kawkaw baru menanges takhingat
(fakta : aku lebih mampu tahan kesakitan fizikal berbanding kesakitan mental)

TEKATEKI

masa kecik dulu tekateki die sengal tak hengat
aku ingat lagi 1 tekateki
ali dan amin tengah berebutrebut amek rambutan kat luar uma
tapi lastlast ali yang dapat rambutan tu sume.kenape?
jawapan : sebab mak amin tengah semayang dan die sbut amin kuatkuat.amin ingat mak die panggil die, dan die pon balik
(name pon tekateki budakbudak kan?)
actually ade banyak lagi tekateki which is terlalu panjang nak citer kat sini
so,xpela..sebab aku rase entry ni pon dah macam karangan stpm
jadi sampai sini jela aku kongsi kat korang ye

so, kids. enjoy your realife. not your 'alamaya' life

korang pon mesti ade kenangan zaman comot yang tersendiri kan?
mehla share (n,n)

psstt : kids is just a kids even they're trying to be mature. (aku selalu rase nak tergelak terbahakbahak bile bace komen budakbudak bawah 12tahun yang ade facebook)

No comments:

Post a Comment